iedereen heeft er vast wel eens van gehoord. Iets met meditatie waardoor je om leert gaan met stress. Maar wat is het nou precies? En is het iets voor jou?

De meest geciteerde definitie van mindfulness is ‘aanwezig zijn in het hier en nu, zonder oordeel’. Uit een onderzoek van universiteit van Harvard is gebleken dat mensen 47% van de tijd in gedachten verzonken zitten.  (lees meer…)
In onze westerse maatschappij zijn we druk met onder andere ons uiterlijk, prestatie op het werk en het gezinsleven. We zitten continue in een doe-modus gericht op verklaren en oplossingen zoeken. Dit is erg zinvol bij praktische problemen, maar niet bij emotionele problemen. Daarbij komt dat we steeds meer keuzes moeten maken, neem de hoeveelheid keuzes aan zorgverzekeringen, telefoonabonnementen en de keuze aan artikelen in de supermarkt.

De hersenen raken overbelast door de hoeveelheid informatie die binnenkomt, waardoor we ons gestrest gaan voelen. Mensen hebben de neiging om negatieve gevoelens zoals verdriet of angst te onderdrukken en positieve gevoelens te willen nastreven. Dit is iets wat op korte termijn misschien helpt, maar op lange termijn alleen maar meer energie kost en stress geeft.

Met mindfulness leer je op een andere manier te kijken naar je negatieve gedachten en emoties. In plaats van dat je ze wil vermijden door bijvoorbeeld te gaan schoonmaken of harder te gaan werken, leer je ze opmerken zonder te willen verklaren waardoor je je zo voelt, om vervolgens je automatische piloot van vermijding te onderdrukken en de gedachten en/of gevoel er gewoon te laten zijn. Dat klinkt misschien heel simpel, maar hiervoor is het belangrijk dat je veel gaat oefenen. Voorbeelden van oefeningen die je toepast in mindfulness zijn de ademhalingsoefening en de bodyscan. Dit zijn de basisoefeningen van mindfulness en dit wordt steeds verder uitgebreid.

Mindfulness is geschikt voor iedereen. Je kunt het heel basaal houden en gewoonweg elke dag je oefening doen, zittend op een stoel, of je kunt kaarsjes en wierook neerzetten en op een meditatiekussen gaan zitten. Dat is volgens onze visie een kwestie van persoonlijke voorkeur.

We geven de trainingen individueel of in groepsverband